sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Leivonta-Lokakuu

Lokakuu onkin ollut leivonnantäytteinen, sillä olen päässyt toteuttamaan ihania koristeita ja maistuvia kakkuja nyt kerralla enemmän. Juhlia on ollut jos jonkinmoisia.


Gluteenittoman mansikkamoussekakun päälle tuli yksinkertainen koristelu Suomenlipulla. Kakku pääsi tupla-viiskymppisille.



Kaunis ja ihana Rosetta-keiju, jonka sokerimassasta tein ja tomuväreillä värjäsin, pääsi ihanille keiju-synttäreille pienelle yksivuotiaalle neidille. Väliin laitettiin syksyisesti omena-vaniljahilloa, sekä valkosuklaamousse.



30+ vuotissynttäreitä juhlittiin halloween viikonloppuna, ja todelliselle Apulanta-fanille tehtiin teeman mukainen koristelu. Yksinkertainen, hieman rock, mutta kuitenkin kaunis. Oreo-keksipohjainen, vadelma-tummasuklaajuustokakku tummasuklaaganachella.



Ja vielä kirsikkana kakun päälle valtava, 40hlön ristiäiskakku pienelle Lukas-pojalle nalle-koristein. Välissä mansikka-ja tummasuklaamousset. Tämän kakun osalta iski oikein KaramelliNapille paniikki, kun uunini päätti sanoa sopimuksensa irti ja jouduin useamman levykakkupohjan heittämään roskakoriin. Onneksi ihanaakin ihanimmat naapurini lainasivat uuniansa, niin saatiin kakkupohjat lopulta tehtyä ja vielä yön pimeinä tunteina täytettyä ja kuorrutettua kaulintamassalla.



Vielä kerran onnea sankareille, sekä nimen saaneelle <3

Tyttöjen yhteissynttärit 2v ja 4v

Taas on lapsilleni tullut vuosi ikää lisää, ja niinpä heidän päiväänsä juhlittiin esikoiseni toiveesta Ryhmä Hau-teemalla. Kakun koristeena tällä kertaa koreili teeman mukaisesti tyttökoira Kaja. Myös vanhemman tytäreni toiveesta kakku sisälsi mansikka-ja suklaamousset, kaakaopohjalla.

Ensimmäistä kertaa testiin pääsi sveitsiläinen marekikreemi, jolla kakun kuorrutin. Aluksi ajattelin sen olevan hankala, ja ehkä jopa viimeinen kertani kyseisen mössön kanssa, mutta koin yllätyksen ja tykkäsin kovasti! Sveitsiläinen marekikreemi ei ole sokeri-voikreemeihin nähden niin äklö, vaikka rasvaa se sisältääkin huiman määrän. Otan sen varmasti taas joskus käyttöön johonkin toiseen kakkuun :)

Tarjolla oli myös kylmäsavulohi-ruisnappeja, mango-suklaa cakepopseja, kinkku-paprikapiirakkaa ja vaahtokarkkeja.

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Syksy on tullut

Kaunis ruska ja viileät syysillat ovat saapuneet. Kynttilät ja villasukat on kaivettu esille, valmistaudutaan lähenevään talveen. Onneksi aurinko on lämmitellyt meitä vielä päiväsaikaan, niin loppukesä tuntuu pidemmältä.
Omenakausi on nyt parhaimmillaan. Olenkin jo hilloja ehtinyt tehdä, mutta piirakka uupui vielä. Niimpä tyttärien kanssa keskenämme vietetty viikonloppu sai meidät leipomaan. Tuoreen omenapiirakan tuoksu lisää ihanaa syksyntuntua.
Ja tottakai, kun leipomaan ruvettiin, niin kaivettiin kaapin kätköistä jämä-ainekset ihaniin muffineihin. Niiden teko on jäänyt minulta viime aikoina vähemmälle. Lähes kymmeneen vuoteen en ole niitä tehnyt. Mutta nyt vastahankittu muffinipelti pääsi käyttöön, ja uunista tupsahti huumaava suklaan ja pähkinän tuoksu. Tässä siis myös suklaiset ja nutella-hasselpähkinärouhemuffinit.

maanantai 12. syyskuuta 2016

Koulun alku ja pullaa, pullaa, pullaa...

Vihdoin elokuun puolivälissä alkoi kauan odotettu opiskelu. Ensimmäinen kaksi viikkoa meni teoriatunneilla, sekä käytännön asioita hoitaen. Mutta vihdoin ja viimein ensimmäiset leipomis-tunnit alkoivat! Aloitimme leipomalla erilaisia pullia, pitkoja ja sämpylöitä. Siitä se lähtee ;)

Työharjoittelut  ovat myös kulman takana, ja odotan sitäkin jo kovasti.

Kuvassa ensimmäiset koulussa tekemäni perinteiset korvapuustit.

Junakakku babyshowereille

Kesällä rakas ystäväni yllätettiin täysin, kun isolla joukolla järjestettiin hänelle babyshowerit. Herkkuja, lahjoja ja koristeita. Pienen pojan tuloa on tietysti syytä juhlia. Yllätysjuhliin sain kunnian tehdä  kakun yhdessä toisen ystäväni kanssa. Tällainen siitä  sitten tuli. Gluteeniton ja laktoositon mansikka- vanilja-mascarponemousse täytteillä.

perjantai 26. elokuuta 2016

Pinkkiä ja pääkallo

Jo jonkin aikaa sitten tuli tehtyä perinteinen mansikka-kermakakku kaakaopohjalla. Eräällä nuorella neidillä oli ikään kuuluvat kriteerit kakulle: tyttömäinen pääkallo. Sellainen siis tehtiin. Ihana pinkki pääkallo sydän-silmillä sekä asiaankuuluvalla rusetilla.

maanantai 20. kesäkuuta 2016

Vuosi mittarissa

Onnea, blogini :)
Tajusin juuri aamukahvia hörppiessäni, että olen vuosi sitten aloittanut bloggaamisen. Aika kuluu kuin siivillä! Innostukseni leipomiseen ja koristeisiin on vain kasvanut, ja olenkin saanut kokeilla ja harjoitella monenlaisia juttuja.

Tämä innostava ja antoisa harrastus on saamassa lisää tuulta purjeisiin, sillä KaramelliNappi lähtee opiskelemaan sokerin ja jauhojen ihmeelliseen maailmaan! Ehkäpä siis harrastuksestani tulee jonain päivänä työni...? ;)
Koulu alkaa elokuussa ja on kaksi vuotinen. Lupaan tietysti esitellä teoksiani myös sieltäkin :)

Toivottavasti olette saaneet nautti blogistani, ja löytäneet hyviä reseptejä omiin leipomuksiinne. Niitä on kyllä luvassa jatkossakin!

Kiittäen ja kumartaen,
KaramelliNappi